Cierpisz na przewlekłe dolegliwości niewiadomego pochodzenia? - Ich przyczyną może być nietolerancja pokarmowa, czyli alergia opóźniona.

W pozbyciu się objawów niezbędne jest wykluczenie z diety problematycznych pokarmów. Zbadanie poziomu przeciwciał IgG swoistych pokarmowo pozwala na ułożenie indywidualnej i skutecznej diety eliminacyjnej. Testy stanowią jedyną wiarygodną metodę diagnostyki nadwrażliwości pokarmowej opóźnionej (typu III).

Laboratoryjne testy nietolerancji pokarmowej FoodPrint® i FoodTest® wykonuje się z próbki krwi w certyfikowanym laboratorium przez wykwalifikowanego diagnostę. Zapewniają najwyższą dokładność, specyficzność i swoistość. Oparte są na metodzie ELISA, wiarygodnej i powtarzalnej, stosowanej od wielu lat w laboratoriach i placówkach naukowych na całym świecie. Ich wynik zawiera stężenie przeciwciał IgG przeciwko badanym pokarmom oraz podaną normę. Badanie przeprowadza się na czytniku ELISA z użyciem wystandaryzowanych płytek, na których umieszczone są antygeny pokarmowe. Wystandaryzowanie i użycie czytnika pozwala zachować w 100% powtarzalność, która jest niezależna od subiektywnej oceny badacza, jak w przypadku wątpliwych testów cytotoksycznych. Jak dotąd brak jest wiarygodnych narzędzi diagnostycznych do badania reakcji nadwrażliwości pokarmowych innych niż związanych z przeciwciałami IgE (alergia natychmiastowa) i IgG (alergia opóźniona).

Producentem paneli wykorzystywanech do badań jest firma Cambridge Nutritional Sciences (CNS) Ltd. z Wielkiej Brytanii (część grupy Omega Diagnostics Group PLC). CNS od 1994 r. specjalizuje się w dostarczaniu testów z zakresu chorób zakaźnych i autoimmunologicznych. Firma koncentruje się na produktach opartych na metodzie immunoenzymosorbcyjnej (ELISA), która gwarantuje pewność i wiarygodność wyników.

Zapewnienie jakości stanowi priorytet CNS. Każdy zakład produkcyjny spełnia standardy ISO 13485 i ISO 9001 oraz działa zdognie z dyrektywą 98/79 /WE w Sprawie Diagnostyki In Vitro Wyrobów Medycznych. Firma CNS otrzymała certfikat uznanej i niezależnej jednostki akredytacyjnej Lloyd's Register Quality Assurance (LRQA). Jest członkiem Brytyjskiego Stowarzyszenia diagnostyki in vitro (BIVDA).

Czym jest nietolerancja pokarmowa?

Nietolerancja pokarmowa (nadwrażliwość na pokarmy) to nieprawidłowa reakcja organizmu na składniki określonych pokarmów. Charakteryzuje ją wzrost przeciwciał typu IgG wytwarzanych we krwi przeciw nietolerowanym pokarmom. Objawy nietolerancji pokarmowej występują zazwyczaj po kilku godzinach, a nawet kilku dniach od konsumpcji danego produktu i mogą utrzymywać się tygodniami. Ocenia się, ze problem nietolerancji pokarmowej dotyczy ok 45% populacji.

Jaka jest różnica między nietolerancja pokarmową, a alergią?

Nietolerancja pokarmowa bardzo często mylona jest z alergia pokarmową. Przy standardowej alergii objawy występują natychmiast po konsumpcji określonego produktu i są charakterystyczne (wysypka, kichanie, wstrząs anafilaktyczny). W przypadku nadwrażliwości pokarmowej objawy występują z opóźnieniem (od kilku godzin do kilku dni) i nie są swoiste.

Jakie są objawy nietolerancji pokarmowej?

Objawy nietolerancji pokarmowej nie są charakterystyczne i bardzo często nie są wiązane ze spożywanym pokarmem. Opóźniona reakcja pokarmowa powoduje przewlekły stan zapalny odpowiadający za różnego typu objawy:

• Moczenie mimowolne nocne
  • Wzdęcia
  • Zapalenie oskrzeli
  • Celiakia (zaburzenia trawienia spowodowane nietolerancją glutenu)
  • Zespół przewlekłego zmęczenia (CFS/ME)
  • Zatwardzenia
  • Mukowiscydoza
  • Depresja
  • Biegunki
  • Fibromialgia (uogólniony ból w układzie ruchu)
  • Nieżyt żołądka
  • Bóle głowy
  • Zapalenie jelit
  • Bezsenność
  • Zespół hiperaktywności
  • Zespół jelita nadwrażliwości (IBS)
  • Świąd skóry
  • Zespół złego wchłaniania
  • Migrena
  • Zaburzenia snu
  • Zatrzymywanie wody w organizmie
  • Nadwaga lub niedowaga

Jak sprawdzić, czy mam nietolerancję pokarmową?

Wykrywanie pokarmów nietolerowanych polega na oznaczeniu stężenie przeciwciał IgG przeciwko pokarmom w próbce krwi.

W ELSNER Anti-Aging CLINIC wykonujemy badania przy pomocy testów: FoodPrint i Food test. Są to testy ilościowe, dające informację o stopniu nasilenia opóźnionej reakcji pokarmowej. Aby wykonać test konieczne jest pobranie niewielkiej ilości krwi z palca. Czas oczekiwania na wyniki to 14 dni. Podczas omawianych wyników pacjent otrzymuje indywidualnie dobraną dietę.